di

7 aug

‘De nacht is veel gezelliger dan de dag.’

Leesduur: +/- 6 min

‘Er is nooit een nacht dat ik opeens een andere kroeg wil uitproberen,’ aldus de loyaalste man van ’t Straatje. Bijna elke dag is het goed gekamde figuur, met legging (ja, ook in de winter) in ‘t Straatje terug te vinden. Olivier Jansen heeft zijn hele leven programma’s gemaakt met onder andere Theo van Gogh. Overdag bedenkt hij concepten voor nieuwe programma’s en ’s avonds is hij gezellig bij ons.

Zijn de Disco Dolly en de Bloemenbar inmiddels een uitvalbasis voor je geworden Olivier?

‘Ja, maar dat zijn meerdere cafés wel. Ik heb een aantal vaste routes door de stad, van cafés en barretjes. Eenmaal in de Handboogstraat moet ik kiezen tussen de Dolly en de Bloemenbar. Dat is afhankelijk van de muziek en de drukte.’

 

Elke nacht heb jij een uitgestippelde route door Amsterdam?

‘Er is nooit een nacht dat ik opeens een andere kroeg wil uitproberen. Van de zomer ben ik een paar keer op de Wallen geweest en wat een drama is dat. Zo druk. De Bloemenbar heeft heel fijn personeel en goede deurpolitiek. De rookruimte is ook authentiek. Die blikken kisten, waar je doorheen zakt als je erop gaat zitten zijn toch geweldig.’ (Helaas Olivier, inmiddels is de authentieke rookruimte verleden tijd).

 

Als veteraan in het nachtleven kun je vast vertellen wat er zo leuk is aan de Dolly, ten opzichte van de Dansen bij Jansen?

‘De formule om twee dj’s neer te zetten. Die houden elkaar scherp. Als de ene afdwaalt, zet de ander iets actievers op. Dat is de kracht van de Disco Dolly. Mensen lopen massaal de zaal uit als je iets verkeerds op zet. Daarom twee, dat houdt elkaar scherp. De Dansen bij Jansen had een feest dj, niks aan.

 

Hoe ben je in Amsterdam gestrand? Je komt oorspronkelijk uit Hilversum.

‘Vanaf de middelbare school ben ik in Amsterdam terechtgekomen en daarna ben ik naar de filmacademie gegaan. Op mijn zestiende ben ik voor de Melkweg aan de slag gegaan. Ze hadden twee camera’s en een mixer gekocht en vroegen mij om een video werkplaats op te zetten. Bandjes konden daar een demo opnemen. De tijd van Herman Brood weet je wel.’

 

Je maakt ook vaak foto’s van de nacht. Omgevallen verkeersborden, in de kroeg, op een plein. Alles wat je enigszins grappig of bijzonder vindt. Waar komt jouw affiniteit met de nacht vandaan?

‘Tien jaar lang heb ik in de zomer op Terschelling in een bar gewerkt. Als dj en barman tegelijkertijd. Één keer in de drie maanden liet ik een roddelblaadje drukken. Terschelling is een kleine gemeenschap, dat maakte het sappig genoeg. Er stonden ook stukjes in over de horeca en het nachtleven. Bij de verhalen moesten natuurlijk ook foto’s, daar is het begonnen. Zeg nou zelf, als jij een bord met “Pas op boomwortels” ziet staan moet je toch lachen. Overal heb je die verdomde boomwortels, waarom dan op sommige plekken een bordje plaatsen?’

 

Wat maakt de nacht zo bijzonder voor jou?

‘De nacht is veel gezelliger dan de dag. Mijn vader speelde in het theater, vanuit huis uit heb ik een gezonde portie drama meegekregen. De nacht bood dat ook. Hilversum is een enorm saaie stad, daar zijn ’s nachts alleen maar junks op straat. Iedereen vlucht daar weg en Amsterdam is dan de juiste stop.’

 

Wat is een kroon op jouw werk als televisiemaker geweest?

‘Het belangrijkste programma dat ik gemaakt heb is: Een prettig gesprek met Theo van Gogh. Niemand wilde met Theo in zee gaan. Ik werkte voor de VPRO en wilde dat wel graag. Maar Theo schreef nare stukjes over de eindredacteur van de VPRO, dus dat ging niet. Fons van Westerloo was bezig met de opzet voor SBS6 en Theo en ik gingen mee. Ik geloof dat ik de enige was die het zo lang volhield met Theo. We hebben nooit een conflict gehad, het was een goede zakelijke samenwerking. ’

 

‘Van Westerloo vroeg me de Nachtrijder de produceren; daar ben ik het meest trots op. Nachtrijder was een televisieprogramma over het nachtleven. Eerst in Nederland en na het eerste seizoen gingen we de hele wereld over. Na zeven jaar ben ik vier of vijf keer in Las Vegas geweest en in Tokyo. Dat was echt entertainment. Lekker simpel. Het leukste was de reportage over Burning Man. Een auto vol met water en eten, heen rijden door de zandstormen. Iedereen was gek, eigenlijk was er helemaal niks en toch wel.’

 

‘In Amsterdam hebben we ook veel gefilmd. Het uitgaansleven kende ik al op mijn broekzak. Ik ging vaak naar Discotheek 36 op de schaal van Richter. Die er van mij part nog steeds had moeten zijn. Toen dat sloot was het echt een gemis. Naast de RoXY was de Richter het centraal station van de nacht. Ik heb een tijd lang op de Heiligeweg gewoond, dichtbij de Handboogstraat. En in de Handboogstraat zat de Godiva. Het grote drama van de Godiva, weet je wel.’

 

Vertel? Het drama van de Godiva.

‘Wat nu de Bloemenbar is, was de Godiva. De eigenaar had een stripclub op het Torbeckeplein en opende een tweede zaak, de Godiva. Zijn vrouw zou de stripclub blijven runnen, maar vlak na de opening ging hij dood. Toen zat zij met die tent. Zijn vrouw was een danseres, ze wilde die tent helemaal niet runnen. Er zat geen loop in, kwamen geen mensen op af. Dat was wel jammer, want voordat ik naar bed ging wilde ik daar nog wel eens een borreltje doen. Dansen bij Jansen was een hitparade tent, voor studentjes. Ik kwam daar niet heel graag, ze draaiden alleen maar foute Hollandse hits. En ze hadden een granieten dansvloer, dan kun je elke avond nieuwe schoenen kopen. Het gerucht ging dat ze familie waren van schoenenwinkel Jan Jansen, omdat je na elke avond een nieuw paar kon aanschaffen.’

 

‘Het nachtleven was echt armoede. Bijna niks was open na 01:00 uur. Sinds de Disco Dolly heeft het nachtleven een enorme wending genomen. Niemand wilt om 01:00 naar huis. Toch?’

 

Je hebt bijna heel je leven televisie gemaakt, maar je bent niet heel bekend.  

‘Het probleem waar ik tegenwoordig mee zit is dat ik geen inkomsten kan genereren. Als je iets nieuws wilt maken, moet je zoeken naar investeerders? Ik heb geen back-up. Een pilot maken is hartstikke duur. Vroeger, toen het goed ging met televisie kon je makkelijk een pilot financieren. Dat deden we ook. Ik moet scherp blijven en vaak ben ik te scherp. Drie jaar geleden had ik een idee voor een programma: Was dat nou waar? Waarin een presentator a la Maarten van Rossem uitzoekt of wat in het nieuws gezegd wordt wel klopt. Dat vond niemand een goed idee. Door Donald Trump is fake news nu een heel ding en doen ze het allemaal.’

 

Beschrijf jij daarom jezelf als een internet entrepreneur?

‘Omdat ik mijn nek uitsteek voor nieuwe dingen. Als jij en ik een goed idee hebben, kan ik met een uur live zijn met een website en camera’s. Ik ben vaak mijn tijd vooruit en dat vind ik wel vervelend.’

 

Je bent vaak je tijd vooruit, waarom is dat vervelend?

‘Het hoort erbij. Ik zocht met “Was dat nou waar?” wel in de goeie richting. Daarom blijf ik doorgaan en dat maakt mij een entrepreneur.

 

Wil je niet voor een productiekantoor werken? Waar ideeën meteen in werking worden gezet.

‘Daar denk ik wel eens over na, alleen lijkt mij bij televisie werken niet zo interessant meer. Mijn ideeën zitten een beetje tussen televisie en internet in. Ik ga geen sterretjes filmen. Als journalist of documentaire maker verdien je niet veel. Je hebt wel heel veel broodschrijvers; journalisten die schrijven voor het geld. Onderzoeksjournalistiek zie je steeds minder. Daar bereik je nog wat mee. Wat de media nu doet is alles overschrijven van elkaar, om de boel te vullen.’

 

Welke media interesseert jou dan wel?

‘De Groene Amsterdammer en Follow the Money. Journalistiek waarbij echt wat gebeurt. Dat verhaal over de voorzitter van de VVD vond ik geweldig. Mannen uit de politiek die na een artikel met een bezweet voorhoofd zich moeten verantwoorden.’

 

Ik zie op de televisie geen programma specifiek over het nachtleven. Zou je niet weer zoiets als Nachtrijder willen maken? De wereld is weer wat ouder. In Amsterdam zijn er clubs gesloten en nieuwe voor in de plaats gekomen.

‘Ik ben regelmatig aan het leuren hoor en ik heb veel ideeën. De behoefte is nu erg om vloggers op televisie te krijgen. Dat is vreselijk. Die mensen kunnen al geen camera vasthouden, laat staan dat ze een verhaal kunnen vertellen. Je krijgt gewoon de neiging om zo iemand te bellen en tips te geven. Vloggen is vaak how-to; uitleggen hoe je iets doet of maakt. Een uur vol lullen en op het einde pas de vraag beantwoorden. Schrijnend.’

 

Je bent over de hele wereld in steden met een groot uitgaansgebied geweest. Wat was nou echt bijzonder?

‘In Las Vegas heb je een enorme strip: allemaal casino’s, clubs, discotheken, cafés en concert zalen. Daar heb ik een concert bijgewoond van een Michael Jackson impersenator. Ik mocht niet filmen, maar ik kan je wel vertellen dat de zaal plat ging. Iedereen vond het geweldig, alle meisjes gingen door het dolle heen. Het was beter dan een echt optreden van Michael Jackson.’

 

‘Een feest in Las Vegas is bizar. Tijdens het Fetisj Halloween feest doft iedereen zich helemaal op. Ze gaan niet naakt, want Amerika is hartstikke preuts. Wel was het een van de tofste feesten die ik ooit heb meegemaakt. De jongen die het organiseerde was mister gay Las Vegas. Hij was helemaal niet gay, de man had een vrouw en drie kinderen. In Amerika moet het over de top. En op een gegeven moment kwam de politie een inval doen om iedereen met een dildo te bekeuren.’

 

Is Amsterdam wat dat betreft vrijdenkender?

‘In New York hield ik een interview met een club eigenaar wiens club was gesloten omdat het een oppik punt was voor mannen. Dat is hier ondenkbaar. Kijk maar naar Facebook, je kan er niks bloot op zetten of het wordt er meteen afgehaald. Een Amerikaans bedrijf. In Nederland mag je alles uitzenden als het niet tegen de wet in gaat en voor negen uur ’s avonds geen onnodig bloot op tv. Bloot op tv is nu uit. Heel preuts eigenlijk. Adverteerders willen zich niet meer associëren met erotiek.’

 

Ben je nog een beetje gelukkig eigenlijk?

‘Ja hoor. Ik zou wel weer wat meer betaald werk willen hebben. Een programma zoals de Nachtrijder zou ik graag weer willen doen.’

 

Willen mensen dat niet dan?

‘Dat willen de adverteerders niet. Ik blijf uitkijken naar het moment dat mensen wel zo’n programma willen. Of er moet een populaire presentator zijn die dat graag wilt doen, kan ook. Ik wil niet zozeer meer geld, wel meer vastigheid en de mogelijkheid om nieuwe dingen uit te proberen. Onafhankelijkheid. Ik ben heel lang onafhankelijk geweest, met genoeg inkomsten om te experimenteren. Dat mis ik wel.’

 

Waarom draag je eigenlijk altijd een legging. Is dat niet koud?

Ik voel me er heel vrij en lekker bij. Ik heb ook dikkere, dus het is in de winter is het geen probleem ook al lijkt het koud.’